Analiza wyników
Testowanie hipotez dla obu płci łącznie
Rezultat badawczy zgodny jest z przewidywaniami:
Hipoteza I. Zostaje odrzucona, brak istotnego związku między fWHR a wartością sprzedaży uzyskaną przez osoby badane
Hipoteza II. Hipoteza utrzymana, istnieje słaby dodatni związek między średnim poziomem procentu realizacji planu przydzielonego na osobę w wskaźnikiem fWHR. Wpływ jest na poziomie 9%. Test t-Studenta wskazuje nam dodatkowo, że grupy mężczyzn i kobiet w zasadzie się nie różniły. Wyniki zachowują istotność statystyczną.
Hipoteza III. Hipoteza utrzymana, zgodnie z przewidywaniem najsilniejszy efekt, średnia dodatnia korelacja, współczynnik determinacji na poziomie 25%, - wyniki także istotne statystycznie.
Testowanie hipotez dla grupy męskiej
Brak oczekiwanego rezultatu. Wyniki nie zachowują istotności statystycznej, brak zauważalnej korelacji dla każdej z hipotez. Jednocześnie należy zaznaczyć, że dla Hipotezy III’, tj korelacja między ilością zrealizowanych produktów dodatkowych a fWHR zauważalnym jest słaby dodatni związek. Jakkolwiek nie jest on istotny statystycznie, jest ciekawą przesłanką dla badań pogłębionych, może wynikać bowiem z małej grupy badawczej (vide Rdz. 5 Podsumowanie wyników etc.)
Testowanie hipotez dla grupy żeńskiej
Wyniki uzyskane przez grupę badanych kobiet stanowią najciekawszą część badania.
Hipoteza I’’. Zostaje odrzucona, brak istotnego związku między fWHR a wartością sprzedaży uzyskaną przez osoby badane
Hipoteza II’’. Hipoteza utrzymana, istnieje średni dodatni związek między średnim poziomem procentowej realizacji planu przydzielonego na osobę ze wskaźnikiem fWHR. Wpływ jest na poziomie 45%. Wynik zachowuje istotność statystyczną.
Hipoteza III’’. Hipoteza utrzymana, fWHR wykazuje średnio-silną dodatnią korelację z ilością dosprzedanych produktów. Determinuje parametr na poziomie 62%.
Testowanie różnic między grupą mężczyzn i kobiet
Celem sprawdzenia, czy istotnie różny wynik kobiet nie jest wynikiem tendencyjności próbki lub artefaktów badawczych porównano obie grupy sprawdzając je testem t-Studenta dla każdej ze zmiennych. Badane grupy nie różnią się. Uzyskany efekt nie jest więc wynikiem różnic jakie wystąpiły między grupami, co ważne dotyczy to każdej ze zmiennych.
Hipoteza IV została utrzymana płeć silnie różnicuje uzyskiwany efekt.
Wnioski główne
Po przetestowaniu hipotez wykryto, iż to grupa kobiet jest szczególnie wrażliwa na korelację czynnika fWHR względem:
a/ efektywności sprzedaży usług dodatkowych,
b/ procentu realizacji powierzonego planu indywidualnego.
Sama wartość sprzedaży, zgodnie z oczekiwaniami, wolna jest od efektu.
Powyższe jest, co już sygnalizowaliśmy, uzasadnione, wynika bowiem z faktu, iż kolejne obszary wyników sprzedażowych są uszeregowane od takiego, na który wpływ sprzedawcy jest najmniejszy (wartość sprzedaży), przez taki, na który sprzedawca ma pewien wpływ (sprzedaż kontraktów, % planu wartościowego) po taki, na który sprzedawca ma największy wpływ (ilość dodatkowych produktów, w sztukach), gdzie ten ostatni jest rezultatem inicjatywy, czyli właściwości wewnętrznej jednostki.
Potencjalne kierunki rozwoju badania oraz ograniczenia pilotażu
Zastanawiająca jest odmienność wyników uzyskiwanych przez grupę kobiet.
Możliwym wytłumaczeniem może być sam oferowany produkt, czyli usługa teleinformatyczna, wraz z urządzeniem oraz dodatkowe oprogramowanie. Produkty te ściśle skojarzone są z atrybutem wiedzy technologicznej, który stereotypowo nie jest domeną kobiet. (Smid 2000)
Proporcjonalność części twarzowej czaszki może wiązać się z urodą, w ten sposób kobiety atrakcyjniejsze uzyskiwałyby wyższe wyniki. Interpretacja wymagałaby empirycznego sprawdzenia przed uznaniem jej za fakt.
Innym obszarem badań byłoby kojarzenie fWHR z:
a/ z czynnikami występującymi wewnątrz jednego kanału
- ogółem aktywności podejmowanej przez pracownika
- czasem obsługi
- ruchem – rozumianym jako ilość klientów obsługiwanych przez konsultanta
- efektywnością telesprzedaży realizowaną przez konsultanta
b/ czynnikami występującymi w różnych kanałach
- porównanie między różnymi departamentami i komórkami.
c/ czynnikami występującymi w różnych branżach
- zestawienia np. kosmetyki vs hardware
Wreszcie podsumowując koniecznym jest wskazanie ograniczeń prezentowanego pilotażu:
Głównym problem jest stosunkowo mała liczność grup. Skutkować to może brakiem wskazania na efekt także w sytuacji gdy efekt potencjalnie mógłby wystąpić i byłby zauważalny na większej próbce (np. Hipoteza III’, analizowana dla grupy mężczyzn). Optymalna liczność grup dla badań korelacyjnych zamknęłaby się na poziomie około 120 przypadków / grupę.
Koncząc, trzeba koniecznie dodać, że korelacja to miara współwystępowania danych zjawisk a nie przyczyn.